Hur ser Generation Z på att jobba i energibranschen?

Den 22 maj anordnar Energiföretagen ett webbinarium där vi presenterar en rykande färsk målgruppsanalys med syfte att stötta energibranschens kompetensförsörjningsarbete. Du som medlem är välkommen att anmäla dig.

Framtidens medarbetare är idag Generation Z som står inför framtidsval av utbildning och jobb. Men vad är det som driver deras val, vem påverkar dem, vilka kommunikationskanaler konsumerar de och vad vet de om energibranschen? Och vad har energibranschen för möjligheter att skapa kommunikation som kan nå målgrupperna?  

Svaren på dessa frågor har vi sammanställt i en alldeles färsk målgruppsanalys som ska ligga till grund för Energiföretagens kommunikationsinsatser för att nå Generation Z med rätt budskap och i rätt kanal.

– Energibranschen är attraktiv, trygg och bjuder på stora möjligheter! Det behöver fler få veta inför sina framtidsval. Men hur tänker egentligen unga och yrkesväxlare när de väljer utbildning och jobb? Hur når vi dem med rätt budskap? Energiföretagen är glada över att dela med oss av insikterna från målgruppsanalysen till er medlemmar! Det säger Greta Hjortzberg Öhman, ansvarig kompetensförsörjning, Energiföretagen.  

Preliminärt program för webbinariet:

  • Samtal med Greta Hjortzberg Öhman, ansvarig kompetensförsörjning, Energiföretagen
  • Samir Akhmedov, Marketing Manager & Client Director på kommunikationsbyrån Spoon berättar om vad som kännetecknar Generation Z och deras val. Vad och vem påverkar dem, vad tycker de är viktigt och hur ser de på utbildning och yrkesval?
  • Pelle Ahlin Olofsson, affärsområdeschef på Samhälle & Opinion, Demoskop och tidigare Ungdomsbarometern, presenterar en ny undersökning där vi frågat ungdomar på högstadiet och gymnasiet hur de ser på utbildning och karriär och vad de vet om energibranschen.
  • Reflektioner kring det vi fått lyssna på med Mikaela Linnerstam, HR-Chef Nacka Energi.

Här anmäler du dig till webbinariet.